Gaming/E-sport | Vardeegnens Gymnasieforberedende Efterskole

Gaming/E-sport

Gaming/E-sport

Er du bidt af computerspil?

Valgfaget Gaming/E-sport er for alle, piger og drenge, begyndere som øvede, der interesserer sig for computerspil.

Formålet med faget er bl.a. at udvide din horisont ift. computerspil ved at introducere dig for klassikere inden for de største genre, deriblandt FSP, RTS, RPG, MMORGP, MOBA og Platform. I undervisningen vil du komme til at prøve kræfter med mange forskellige typer spil, og vi vil analysere og diskutere, hvordan computerspil kan fungere som et virtuelt rum ikke blot for underholdning, men også for storytelling, samarbejde, socialt samvær, problemløsning og strategisk tænkning.

 

I løbet af året, vil der også blive tid til at spille spillene. 

Valgfaget er 2 timer ugentligt og helårligt.

Half Life 1 & 2

Half-Life 1 og 2 repræsenterer First Person Shooter-genren på VGE’s Steam-accounts. FPS-genren er den måske største computerspil-genre og indeholder spil som Doom, Quake, Counter Strike, Battlefield, Bioshock, Borderlands og mange flere. 

Half-Life 1 og 2 er valgt, fordi begge spil både i almindelighed og blandt kritikere betragtes som blandt de bedste og mest betydningsfulde computerspil nogensinde. 1’eren, som udkom i 1998, vandt over 50 Game of the Year-priser, mens 2’eren, som udkom i 2004, vandt 39, samt Game of the Decade. 

Spillet blev ved udgivelsen rost for dets grafik, animationer, lyd og kunstige intelligens, og skønt disse elementer langsomt er forældet, er spillets største kvalitet, dets narrativ, det ikke. Som noget nyt dengang afbrydes narrativet i Half-Life aldrig af filmsekvenser ol., men spilleren er derimod altid i fuld kontrol over spillets hovedperson, Gordon Freeman. 

Portal 1 og 2 tilhører teknisk set FPS-genren, men adskiller sig fra denne, idet spilleren aldrig kommer i besiddelse af et egentlig skydevåben. I stedet udstyres spilleren med en harmløs portal-gun og udfordres til at tænke kreativt mht. rummet for at løse stadigt sværere opgaver og gåder, samt navigere igennem en lang række forhindringer og labyrintagtige baner. Ligesom Half-Life, fra samme udgiver, bæres begge spil at et medrivende narrativ, som er både intelligent skrevet, tankevækkende og humoristisk.  Portal 1 og 2, som udkom henholdsvis i 2007 og 2011, blev modtaget med næsten universel ros. Spillene er blevet brugt i forskellige undervisningssammenhænge ifm. problemløsning og har desuden haft stor betydning i popkulturen. 
Braid, som blev udgivet i 2008, repræsenterer umiddelbart platform-genren, som er bedst kendt for spil som Super Mario og Donkey Kong, men ligesom Portal er mere puzzle end FPS er Braid i virkeligheden mere puzzle end platform. I Braid skal spilleren navigere igennem forhindringer ved, på forskellig vis, at manipulere tiden. Mens Portal udfordrer spilleren til at tænke kreativt mht. rum, udfordrer Braid spilleren til at tænke kreativt mht. tid.  Udover puzzle-elementet bæres Braid af et tankevækkende, semifilosofisk narrativ, som stiller spørgsmålstegn ved menneskets jagt på kærlighed, viden, magt og mening. Endelig er både spillets musik og kunstneriske karakter næsten meditativ.